ရတနာ သံုးပါး ၏အဓိပၸါယ္၊ ဗုဒၶ၀င္ ၊ ႏႈိးေဆာ္အႀကံေပးခ်က္၊ ေန႕ထူးေန႕ျမတ္ ၊ လူတို႕၏ က်င့္၀တ္မ်ား၊ ဗဟုသုတ ၊ နည္းပညာႏွင့္ solfware ၊ ကဗ်ာ ႏွင့္ ေဗဒင္
Sunday, July 21, 2013
၀ါဆိုလျပည့္ ဓမၼစၾကာေန႕
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ ဓမၼစၾကာတရားဦးကို မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ေနလည္း၀င္စ၊ လလည္းထြက္ျပဴခ်ိန္ျဖစ္ေသာ ၀ါဆိုလျပည့္၊ စေနေန႕၊ ညေနခ်မ္းအခ်ိန္အခါတြင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ေနလနကၡတ္တာရာႏွင့္
ပ်ားပန္းခတ္မွ်တရားလာနာသြားၾကေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႕၏ အေရာင္အ၀ါမ်ား၊ တစ္ေလာလံုး အခါမဲ့ပြင့္ေသာ ပန္းမ်ားေၾကာင့္ ထူးျခားေသာေန႕ႀကီးတစ္ေန႕လည္းျဖစ္ပါေတာ့သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သားသမင္တို႕အား ေဘးမဲ့ေပးရာ မိဂဒါ၀ုန္ေတာ၌ ပဥၥ၀ဂၢီ ၅-ဦးတို႕အား ေ႐ွာင္ၾကည္ရန္ ၀ဲယာအစြန္းလြန္ လမ္းစဥ္ႏွစ္မ်ိဳး၊ လိုက္နာက်င့္ႀကံရန္မဇၥ်ိမပဋိပဒါအလယ္အလတ္လမ္းစဥ္ေခၚ
မဂၢင္႐ွစ္ပါး၊
သစၥာေလးပါး၊
တို႕ျဖင့္တန္ဆာဆင္အပ္ေသာ
" ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတၱန္ " "ဓမၼစၾကာ" တရားေတာ္ျမတ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူရာ အ႐ွင္ေကာ႑ညေထရ္သည္ နတ္၊
ျဗဟၼာ ၁၈-ကုေဋတို႕ႏွင့္အတူ ေသာတာပန္ တည္ေတာ္မူေလသည္။ တရားေဒသနာအၿပီးတြင္ မဟာပထ၀ီေျမႀကီး
လည္း ျမည္ဟည္း တုန္လႈပ္သြားသည္။ လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႕မွစ၍ ၄-ရက္တိုင္တိုင္ "ဓမၼစၾကာ" တရားေတာ္အ
တိုင္း က်င့္ႀကံအားထုတ္ေစေတာ္မူရာ ၀ပၸ၊ ဘဒၵိယ၊ မဟာနာမ္၊ အႆဇိ ေလးဦးတို႔လည္း တစ္ရက္ၿပီး တစ္ရက္၊ တစ္ပါးၿပီး တစ္ပါး ေသာတာပန္တည္ၾကေလ၏ ။ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၅ရက္ေန႕တြင္ " အနတၱလကၡဏသုတၱန္ " ကို
ေဟာၾကားေတာ္မူရာ ပဥၥ၀ဂၢီ-၅ပါးလံုး ရဟႏာၱျဖစ္ေတာ္မူၾကေလသည္။
ဓမၼစၾကာေဟာေတာ္မူေသာေန႕
ဘုရားျဖစ္ခါ၊ မိဂဒါသို႕၊ စၾကာေ႐ႊေဖြး၊ ျဖန္႕ခ်ိသြား၍၊
ငါးပါး၀ဂၢီ၊ စံုအညီႏွင့္၊ မဟီတစ္ေသာင္း၊ တိုက္အေပါင္းမွ၊
ခေညာင္းကပ္လာ၊ နတ္ျဗဟၼာအား၊ ၀ါဆိုလျပည့္၊
စေနေန႕၀ယ္၊ ေၾကြ႕ေၾကြ႕လွ်ံတက္၊ ဓမၼစက္ကို၊ မိန္႕ျမြက္ေထြျပား၊
ေဟာေဖာ္ၾကားသည္။ ။ တရားနတ္စည္ ႐ြမ္းတယ္ကို။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ၀ါဆိုစဥ္လကၤာ
တက္ထြန္းက်က္သေရ၊ သံုးလူ႕ေဆြကား၊ ေအာင္ေျမသီရိ၊ ေဗာဓိသမီပ၊
ရပ္ဌါန၌၊ ႏွစ္လမွန္တယ္၊ ရက္ေျခာက္ဆယ္ျဖင့္၊ သပၸါယ္မွ်တ၊ ေနၿပီးမွလွ်င္၊
ပထမ၀ါ၊ ဗာရာဏသီ၊ ၿမိဳင္ေတာမွီ၏ ၊ ေနာက္ခ်ီဒုတိယ၊ တတိယႏွင့္၊ စတုတၳ၀ါ၊
ျပည္ရာဇၿဂိဳလ္၊ ၀ါးၫိဳေက်ာင္းလွ၊ ၀ါကပ္မွ်၏ ၊ ပဥၥမ၀ါ၊ ျပည္ေ၀သာလီ၊
လိစ ၦ၀ီမင္းေပါင္း၊ ေဆာက္တံုေ႐ွာင္းသည့္၊ ေက်ာင္းမဟာ၀န္၊ တတန္ဆဌ၊
မကုဠေတာင္မွာ၊ ခုႏွစ္၀ါေသာ္၊ တာ၀တိ ံေရာက္၊ ေျမာက္တံု႐ွစ္၀ါ၊ ဘဂၢါယန၊
ကိုး၀ါက်ေသာ္၊ ဌာနပူရိ၊ ေကာသမၺိ၌၊ ေဃာသိတာ႐ံု၊ ေ႐ႊဘံုမွီကပ္၊ ဆယ္၀ါရပ္ကား၊
မလႈပ္သိပ္သည္း၊ ပလလည္းသာေမာ၊ ဆင္မင္းေတာ၀ယ္၊ ႐ွင္ေစာမွီကာ၊
ဆယ့္တစ္၀ါကား၊ နာဠာထင္႐ွား၊ ပုဏၰားေနထ၊ ရပ္ဂါမတည့္၊ ဒြါဒသယွဥ္၊
ေ၀ရဥၨေခၚ၊ ဆယ့္သံုးေသာ္ကား၊ ေတာင္ေက်ာ္သာလွ၊ စာလိယ၌၊ ကပ္ထၿပီးခါ၊
ဆယ့္ေလး၀ါတြင္၊ သာ၀တၳိေတာင္စြန္၊ ေဇတ၀န္ထင္႐ွား၊ ႐ႊင္ေပ်ာ္ပါး၏ ၊
ဆယ့္ငါး၀ါမွ၊ ကပိလတြင္၊ စိမ္းျမရိပ္သာ၊ နိေၾကဓာဟု၊ ေက်ာင္းသာစံေျမာက္၊
ဆယ့္ေျခာက္၀ါဆီ၊ အာဠ၀ီဟု၊ ပုရီဘက္မဲ့၊ ေပ်ာ္စံခဲ့၍၊ ဆယ့္ခုႏွစ္၀ါ၊ ထိုေသာခါလွ်င္၊
ရာဇၿဂိဳလ္ဌါန၊ သာလွဗိမာန္၊ နတ္ဌါန္တူေလ်ာ၊ ၀ါးေတာၫိဳလဲ့၊ ေအာင္ပြဲဖြဲ႕၏ ၊
တစ္ဆယ့္႐ွစ္၀ါ၊ ဆယ့္ကိုး၀ါ၌၊ စာလိယေရာက္၊ ၀ါဆိုေျမာက္၏ ၊ ပယ္ေဖ်ာက္ရန္ကြာ၊
ႏွစ္ဆယ္၀ါကား၊ ရာဇၿဂိဳလ္၄င္း၊ ေရာက္ျပန္ေ႐ွာင္း၏ ၊ ႏွစ္ေပါင္း၀ီသ၊ ပထမေဗာဓိ၊
မုနိျမတ္စြာ၊ ၀ါဆိုပါလည္း၊ ၿမဲစြာမ႐ွိ၊ ေနာက္ေဗာဓိကား၊ သာ၀တၳိမွာ၊ ပုဗၺာ႐ံုမြန္၊
ေဇတ၀န္ဟု၊ ႏွစ္တန္ေက်ာင္းမွာ၊ လူးလာမေ၀း၊ ႏွစ္ဆယ့္ေလးပါး၊ ေနၿပီးခါမွ၊
နိဗၺာနသို႕၊ ၾကြအံ့လူလူ၊ ၀ါတစ္ခုကား၊ ေ၀ဠဳ၀႐ြာ၊ ကပ္မွီလာ၏ ၊ သခၤ်ာမွတ္သား၊
ဆယ့္ငါးဌါန၊ ပဥၥတၱာ၊ ၀ါေလးဆယ့္ငါး၊ သက္ကား႐ွစ္ဆယ္၊ တိုင္ခါ၀ယ္၌၊ ဘုန္းၾကြယ္ထြဋ္ေခါင္၊
ေခမာေသာင္းသို႕၊ ေ႐ႊေဖာင္ေတာ္ယြန္း၊ စံသိမ္းျမန္းသည္၊ သံုးခန္းလူတို႕မွန္ကူတည္း။
<
၀ါဆုိဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ အင္း၀ေခတ္ေရာက္မွ တြင္က်ယ္လာသည္။ ၀ါဆုိ ဟူသည္ ရဟန္းသံဃာတို႔ ၀ါဆိုကပ္ျပဳေတာ္မူေသာကာလဟု ေ၀ါဟာရ လီိနတၳဒီပနီ က်မ္းကဆိုသည္။ ျမန္မာလ အမည္မ်ား စာအုပ္ကမူ ရဟန္းေတာ္မ်ား မုိးတြင္းသံုးလ အတြင္း ေက်ာင္း၌ေနပါမည္ဟု ရြတ္ဆိုေသာ ကာလ (၀ါသ-ေနျခင္း + ဆို-ရြတ္ ဆိုျခင္း) ဟုဆိုသည္။ျမန္မာ့ရိုးရာရာသီပြဲေတာ္မ်ားက်မ္းကေတာ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား မုိးသံုးလပတ္လုံး အျခားအရပ္ သို႕ ညဥ့္အိပ္မသြားဘဲ ဤေက်ာင္း၌ေနပါမည္။ မုိးခိုပါမည္ ဟုရြတ္ဆိုေသာလ (၀ႆ-၀ါ= ေနျခင္း=မုိးခိုျခင္း ၊ဆို = ရြတ္ဆုိေသာလ) ဟုဆိုသည္။ အခ်ိဳ႕ပညာရွင္ တို႕ကမူ ရဟန္းေတာ္မ်ား မုိးသံုးလအတြင္း မွီတင္းေနထုိင္ေသာ လ (၀ါေသာ-၀ါ+ဆို= ရြတ္ဆိုေသာလ) ဟု ဆိုၾကသည္။
၀ါဆိုလသည္ ေႏြရာသီတစ္၀က္ ၊ မုိးရာသီတစ္၀က္လ ျဖစ္သည္။ ေရွ့အဆန္း ဆယ့္ငါး၇က္က ေႏြရာသီ၌ အက်ံဳး ၀င္၍ ေနာက္လျပည့္ေက်ာ္ ဆယ့္ငါးရက္က မုိးရာသီတြင္ အက်ံဳး၀င္သည္။ ၀ါဆိုလတြင္ မိေက်ာင္းပန္းမ်ား ေဖြးေဖြး လႈပ္ပြင့္ၾကသျဖင့္ “၀ါဆိုလေျပာင္း မိေက်ာင္းေဖြးေဖြး မုိးေအးေအး“ ဟု ေတာင္သူဦးၾကီးတုိ့ ဆိုခဲ့ၾကသည္။ ၀ါဆိုလ တြင္မုိးမ်ားသည္းထန္စြာရြာသြန္းလို႕လယ္ကြင္းျပင္တစ္ခုလံုး ေရေတြေဖြးေနသျဖင့္“ ၀ါဆုိ၀ါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္ ” ဟုဆုိခဲ့ၾကသည္။ ေန႕၀ါဆို ညျပာသုိ ဆိုသည့္အတိုင္း ၀ါဆိုလတြင္ ညတာတို၍ ေန့တာရွည္သည္။ ၀ါဆိုလ၌ မြန္း တည့္ခ်ိန္တြင္ လူရိပ္မထြက္ ၊ ေနပူတြင္ရပ္ေနလ်ွင္ လူရိပ္က လူ႕ေအာက္မွာ ေပ်ာက္ေနသည္။ ထို့ေၾကာင့္ “၀ါဆုိလူ႕ေအာက္ ၊ အရိပ္ေပ်ာက္“ ဟု ဆုိၾကသည္။
ပုဂံေခတ္က ၀ါဆိုကို မလြတ္တာ ၊ ျမြယ္တာ ၊ ႏြယ္တာ ၊ ေႏြတာဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚေ၀ၚေရးသားခဲ့ၾက၏။ အဓိပၸာယ္ လယ္ေျမတုိင္းေသာကာလ ေျမတုိင္းလ (ျမြယ္၊ လယ္ေျမ ၊ တာ-တိုင္းတာေသာလ) ေႏြရာသီလြန္ျပီးေသာကာလ (ေႏြ-ေႏြရာသီ ၊ တာ (အတီတာ) လြန္ျပီးေသာကာလ) ေႏြရာသီ၏ အဆံုးျဖစ္ေသာကာလ(ေႏြ-ေႏြရာသီဝတာ (အႏၱတာ) အဆံုးျဖစ္ေသာကာလ ) ဟု အဓိပၸာယ္ ထြက္သည္။
ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္က ၀ါဆိုလ၏ ပြဲေတာ္သည္ ပဥၨင္းခံ ရွင္ျပဳပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသာသာနာေတာ္ တိုးတက္ စည္ကားျပန့္ပြားေရးနွင့္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား ထြန္းကားေရးတုိ႕ကုိ ရည္ရြယ္၍ ေရွးဘုရင္မ်ားက အေျမာ္ အျမင္ၾကီးစြာ က်င္းပခဲ့ ၾကသည္။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္နဲ႕အတူ ထုိရာသီပြဲေတာ္ကြယ္ ေပ်ာက္ သြားျပီးေနာက္ပိုင္း ၀ါဆိုပြဲေတာ္သည္ ရာသီပြဲေတာ္အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ၀ါဆုိပြဲေတာ္ဟူရာ၌ သံဃာေတာ္ မ်ား ၀ါဆုိကပ္ပြဲ ၊ ၀ါဆိုပန္း၀ါဆိုဆြမ္း ၊ ၀ါဆုိသကၤန္း ကပ္လွဴပြဲ ၊ သက္ၾကီးပူေဇာ္ပြဲမ်ား ပါ၀င္ေလသည္။
“သေႏၶ၊ ေတာထြက္ ၊ ဓမၼစက္၊ တစ္ခ်က္ျပာဋိဟာ“ ဆိုသည့္အတုိင္း ၀ါဆို လျပည့္ေန႕သည္ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶယူသည့္ေန႕ျဖစ္သည္။ အေလာင္းေတာ္ ေတာ္ထြက္ေတာ္မူရာေန႕ ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္တန္ခိုး ျပာ ဋိ ဟာ ျပေတာ္မူေသာေန႕ လည္းျဖစ္သည္။ေရွးဆရာမ်ားက ၀ါဆိုလျပည့္ ေန႕ကုိ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႕ အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု ၀ါဆိုလျပည့္ စေနေန႕ ညေနခ်မ္း ေန၀င္လထြက္ခ်ိန္တြင္ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး အမွဴးရွိေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႕အား ဓမၼစၾကာ တရားဦး ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။
သတၱ၀ါတို့သည္ သံုးဆယ့္တစ္ဘံု သံသရာထဲ၌ အိုရ ၊ နာရ ၊ ေသရ စားေရးအတြက္ ပူပန္ရ၊ ၀တ္ေရးအတြက္ ပူပန္ရ ၊ ေနေရးထုိင္ေရးအတြက္ ပူပန္ရ၊ သားေရးသမီးေရး အတြက္ ပူပန္ရ ထုိသို႕ ေသာကပရိေဒ၀ ဒုကၡေဒါမ နႆေတြနွင့္ လံုးလည္ခ်ာလည္လုိက္ေနေတာ့၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ထိုသို႕ ေသာကဗလဗြနွင့္ ဒုကၡေရာက္ေနၾကပါ သနည္းဟု အေၾကာင္းမွန္ကုိ ရွာလိုက္ေတာ့ အမွန္တရားကုိ မသိရွိျခင္း ၊ အမွန္တရားကို ဖံုးကြယ္ခံထားရျခင္း ခံစားခြင့္အက်ိဳးထူးကုိ မခံစားရျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္၏။ အမွန္တရားကုိ မည္သူက ဖံုးကြယ္ထားသနည္းဟု အေၾကာင္း ရင္းကုိ ရွာျပန္ေသာ္ အ၀ိဇၨာက ဖံုးကြယ္ထားျခင္း ျဖစ္၏။
ဆရာၾကီးဦးေရႊေအာင္က အ၀ိဇၨာသည္ ဖံုးလည္းဖံုးတတ္သည္။ ေဖာ္လည္း ေဖာ္တတ္သည္ဟု ဆို၏။ အ၀ိဇၨာက ဟုတ္တာမွန္တာကုိက် ဖံုးထား၏။ မဟုတ္တာ မမွန္တာက် ေဖာ္ျပ၏။ မဟုတ္တာ မမွန္တာဟူသည္ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱ ၀ါ ၊ ငါ သူတပါး ၊ အထီး အမ အေကာင္အထည္ ၊ ျဒပ္၀တၳဳမ်ား ျဖစ္၏။ ဘုရားရွင္သည္ အ၀ိဇၨာအေမွာင္ထုမွ ဦး စြာ ေဖာက္ထြက္၍ အ၀ိဇၨာအလင္းေရာင္ထဲသို႕ ဦးစြာေရာက္ခဲ့၏။ သစၥာဓမၼအမွန္တရားကုိ ဦးစြာပထမ သိရွိခဲ့၏။ အမွန္တရားကို သိရွိသျဖင့္ ဗုဒၶဟူေသာ အမည္နာမကုိ ရရွိခဲ့၏။ ထိုအမွန္တရားကုိ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပ ၊ ေဟာျပ ပို႕ခ်ျခင္းေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဟူေသာ အမည္ထူးကုိ ရရွိ၏။ဘုရားရွင္သည္ အစြန္းလြတ္ေသာ က်င့္စဥ္ကုိ ခ်ျပေတာ္မူ၏။ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ က်င့္စဥ္ဟု ေခၚ၏။ အလယ္အလတ္ က်င့္စဥ္ဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ထုိက်င့္စဥ္သည္ ဓမၼေရး၌သာမက ေလာကေရး၌ပါ အလြန္ အေရးပါလွ၏။ ေလာ ကေရးဟူသည္ လူမႈေရး ၊ စီးပြားေရး ၊ ပညာေရး ၊ က်န္းမာေရး ၊ နုိင္ငံေရး စသည္ လူႏွင့္ဆိုင္ေသာအေရးအားလံုး အက်ံဳး၀င္၏။ မွန္မွန္ေလွ်ာက္ ခရီးေရာက္သည္။ အမွန္ကုိ အျမန္လိုက္ မမီႏိုင္ဟူေသာ ဆိုရိုးစကားတုိ႕၌ မွန္မွန္-အမွန္ဟူသည္ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ က်င့္စဥ္ျဖစ္၏။ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ က်င့္စဥ္ ႏွင့္အညီ အရာရာကုိ မွန္မွန္ေလး လုပ္ ကုိင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ လုိရာကိစၥ ျပီးေျမာက္ဖို႕ ေသခ်ာ၏။ အျမန္သမားႏွင့္အမွန္သမားႏွစ္ဦး ယွဥ္ျပိဳင္လုပ္ကိုင္ရာ ေရရွည္မွာ အမွန္သမားက ပုိ၍ ခရီးေရာက္သည္ ကို ေတြ႕ရ၏။
လူမႈကိစၥအေရးေပါင္းမ်ားစြာ၌ အစြန္းမထြက္ဖို႕လို၏။ အစြန္းမေရာက္ဖို႕လို၏။ အစြန္းလြတ္ဖုိ႕ လို၏။ အစြန္းေရွာင္ ၍ အလယ္လမ္း အမွန္လမ္းက ေလွ်ာက္မွသာ အမွန္တရားကုိ ေတြ႕ရွိႏိုင္၏။ တကယ္တမ္းကလည္း ခ်မ္းသာသုခ ဟူသည္ အမွန္တရား၏ အရိပ္အာ၀ါသ ေအာက္တြင္သာ ရွိ၏။ အမွန္တရား၏ ရိပ္ျမံဳ၌သာ ခ်မ္းသာသုခကုိ ရွာေဖြေတြ႕ရွိနုိင္၏။ ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ အမွန္လမ္းေၾကာင္းက သာ ေလွ်ာက္ရ၏။ အမွန္လမ္းေၾကာင္းေပၚေရာက္ ဖို႕ ေလာဘစြန္းကလည္း မသြားႏွင့္။ ေဒါသစြန္းလမ္း ေၾကာင္းကလည္း မသြားႏွင့္။ အခ်စ္လမ္းေၾကာင္းကလည္း မသြားႏွင့္။ အမုန္းလမ္းေၾကာင္းကလည္း မသြားႏွင့္။ ေလာဘစြန္း အခ်စ္လမ္းေၾကာင္္း၏ေနာက္မွာ တယူသန္မႈဒိဌိ၊ ငါတေကာေကာမႈ မာနေတြ ပါ၀င္၏။ ေဒါသစြန္း အမုန္းလမ္းေၾကာင္း၏ ေနာက္မွာ မနာလိုမႈ ၊ ႆာ၀န္တိုမႈ ၊ မစၦရိယ တို႕ပါ၀င္၏။
အေလာင္းေတာ္သည္ ဒုကၠရစရိယာ ေျခာက္ႏွစ္က်င့္ျခင္းျဖင့္ လမ္းမွားသြားခဲ့၏။ ေနာက္မွ လမ္းမွားမွန္းသိျပီး ပုံ မွန္လမ္း ၊ မဇၥ်ိမပဋိပဒါလမ္းေပၚ ျပန္တက္ျပီး ေလွ်ာက္မွသာ အမွန္တရားကုိ ေတြ႕ရွိေတာ့၏။ သူကုိယ္တုိင္ အမွန္ တရားကုိ ေတြ႕ရွိျပီးအခါ ကမၻာေလာကၾကီးကုိ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ကမၻာေလာကၾကီးတစ္ခုလံုး အ၀ိဇၨာအေမွာင္ ထု ၾကီး လႊမ္းဖံုးျပီး အမွန္တရားေပ်ာက္ကြယ္ေနတာကုိ ေတြ႕ရ၏။ သတၱ၀ါအားလံုး အေမွာင္လမ္းမွာ စမ္းတ၀ါးႏွင့္ဒု ကၡေတြ ပင္လယ္ေ၀ေနတာကုိ ေတြ႕ရ၏။ ထုိ႕ေၾကာင့္ သစၥာေလးပါး အမွန္တရား မီးရွဴးတုိင္ကုိ ထြန္းညွိျပခ်င္လို႕ ဦးစြာပထမ သစၥာေလးပါး အမွန္တရားကုိ တရားဦးအေနနဲ႕ ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။
ဘုရားရွင္ အမွန္တရားကုိ ရွာေဖြေတြ႕ရွိရာ၌ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ေသာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အစြန္းလြတ္လမ္းစဥ္ဟူသည္ မဂၢင္ ရွစ္ပါးျဖစ္၏။
ဤမဇၥ်ိမ ပဋိပဒါ အမွန္လမ္းေၾကာင္းက ေလွ်ာက္လွ်င္ ခ်မ္းသာဖို႕ ေသခ်ာ၏။ ခ်မ္းသာသုခ တစ္ခု မွ်၌ ေလာက အထုအကုန္စု၏ ဟု ဆိုသည္။ ေလာကသားအားလံုး၏ ဆႏၵသည္ တစ္ေနရာတည္းမွာ သြား၍ စုမိၾကသည္။ ထုိေန ရာက ခ်မ္းသာသုချဖစ္၏။ လယ္သမားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ ကုန္သည္ ပြဲစားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ လခ စား ၀န္ထမ္းမ်ားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ လူတိုင္း လူတိုင္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ ခ်မ္းသာေစလွ်င္ ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ မဇၥ်ိမ ပဋိပဒါ အလယ္လမ္းက ေလွ်ာက္ဖို႕လို၏။ ဘယ္ဘက္ကုိမွ အစြန္းမထြက္ေစနွင့္ ။ အစြန္းထြက္လွ်င္ ဒု ကၡေရာက္လိမ့္မည္။
ပုထုဇဥ္သည္ အတၱကၾကီးစိုးသျဖင့္ အရာရာကို အတၱဘက္ကသာ ၾကည့္၏။ အတၱဘက္ကသာ ေတြး၏။ အတၱ ဘက္ကို ဘက္လိုက္၏။ ပုထုဇဥ္သည္ အတၱကို အရမ္းညွာလြန္းေတာ့ အတၱကုိ ညာရ၏။ အတၱကုိ ညာသူသည္ ပရကိုလည္း ညာေတာ့၏။ ညာဟူသည္ မုသားပင္ျဖစ္၏။ မုသားဟူသည္ သစၥာႏွင့္ ဆန္႕က်င္ဘက္ျဖစ္၏။ သစၥာ ကို ဆန့္က်င္လွ်င္ အတၱသို႕မဟုတ္ ပရ တစ္ဦးဦးေတာ့ ဒုကၡေရာက္မွာ ေသခ်ာ၏။ အတၱ ဒုကၡေရာက္ျခင္းသည္ အတၱေၾကာင့္ခ်ည္းမဟုတ္ ။ ပရ ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ရတာေတြ လည္း အမ်ားၾကီးရွိသည္။ ပရကုိ ဒုကၡေပးလွ်င္ ထုိဒုကၡသည္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အတၱထံမလြဲမေသြ ေရာက္လာမွာ ေသခ်ာ၏။ ခ်မ္းသာသုခဟူသည္ သစၥာႏွင့္ ယွဥ္မွသာ ေရရွည္ရႏိုင္၏။ မုသားႏွင့္ယွဥ္၍ မရႏုိင္။ ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ ခ်မ္းသာေစခ်င္လွ်င္ေတာ့ သစၥာတရား ကို ျမတ္ႏိုးမွ ျဖစ္မည္။ အမွန္တရားႏွင့္ ရင္းႏွီးယူမွရမည္။ ဒုကၡေတြ႕ေနၿပီ ဆုိလွ်င္ တခုခုေတာ့ မွားေနသည္ မွာ ေသခ်ာ၏။ ထုိအမွားကုိ ေတြ႕ေအာင္ရွာ၊ သိေအာင္လုပ္ ၊ အမွားကုိ အမွန္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္၊ အမွားကုိ အ မွန္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ရဲေသာ သတၱိသည္သာ သတိၱအစစ္ျဖစ္၏။ သတၱိအစစ္ကသာ ခ်မ္းသာသုခကုိ ဖန္ ဆင္းႏိုင္၏။ သတိၱအစစ္အမွန္လွ်င္ မုိက္ရူးရဲသာျဖစ္မည္။ မုိက္ရူးရဲကေတာ့ ဆင္းရဲေကာင္းရံုသာ ရွိမည္။
ဘုရားရွင္သည္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ပါရမီေတာ္ေတြ ျဖည့္က်င့္ ဆည္းပူးၿပီး ဘုရားျဖစ္ေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့ျခင္းသည္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါ အမ်ား ခ်မ္းသာေစဖို႕ျဖစ္၏။ ခ်မ္းသာ တရားကုိ ဦးစြာပထ မ ေဟာေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။ သစၥာသိမွသာ ကိစၥအားလံုးျပီးေျမာက္မည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က သစၥာေလးပါးကို တရားဦးအေနႏွင့္ ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။
သစၥာေလးပါးဟူသည္
ဒုကၡသစၥာ - ဆင္းရဲျခင္းအမွန္တရား
သမုဒယသစၥာ- ဆင္းရဲေၾကာင္းအမွန္တရား
နိေရာဓသစၥာ - ဆင္းရဲျငိမ္းရာ အမွန္တရား
မဂၢသစၥာ - ဆင္းရဲျငိမ္းရာ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္မွန္တရား
ထုိသစၥာေလးပါးကုိ သစၥဥာဏ္ ၊ ကိစၥဥာဏ္ ၊ ကတဥာဏ္ သံုးပါးႏွင့္လည္ပတ္သြားေအာင္ လွည့္လည္ျပျခင္းသည္ ပင္ ဓမၼစကၠ-စမၼစၾကာတရားေတာ္ျမတ္ ျဖစ္သည္။
Labels:
ေန႕ထူး ေန႕ျမတ္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment